Optimalizace skladů v obchodních a výrobních firmách

25.7.2016

Skladování je ve své podstatě veskrze neefektivní záležitost – uskladněné zásoby, polotovary, hotové výrobky či obchodní zboží nejen že neprodukují žádnou hodnotu, ale naopak navyšují firmě náklady a vážou zbytečně peníze. Jakkoli se moderní metody řízení snaží omezit skladování na minimum, zůstávají sklady dosti významnou součástí podnikové logistiky a jsou provozovány v naprosté většině výrobních a obchodních firem. Skladování se lze zbavit tím, že je posuneme k někomu zkušenějšímu (outsourcing). Pokud to z nějakého důvodu udělat nechceme, můžeme je alespoň optimalizovat tak, aby nás stálo co nejméně prostředků a nehatilo nám svou neohrabaností pracně uzavřené obchody.

 

Optimalizaci skladu můžeme zjednodušeně postavit na třech zásadách:

My se v tomto článku nebudeme zabývat fyzickou optimalizací, tedy optimálním rozmístěním buněk a regálů či kvalitou manipulační techniky. Protože jsme informatici, můžeme se fundovaně vyjádřit k optimalizaci řízení skladového provozu za podpory informačního systému. Ten by měl uživateli sloužit především k řešení následujících informačních potřeb. Které to jsou?

1. Dokonalá evidence

Abychom mohli o optimalizaci skladů hovořit v pravém slova smyslu, je zcela nezbytné mít vyřešeny základní premisy řízení skladu, zejména:

2. Odhalení a doporučení optimalizačních možností

V žádné společnosti nelze aplikovat všechny způsoby optimalizace, tak si uveďme alespoň několik příkladů:

Některé optimalizační činnosti se realizují ve skladech ve volném čase, jiné on-line v průběhu primárních logistických aktivit.

3. Integrace s ostatními agendami v podniku

Řeč je zejména o nákupním, prodejním (včetně e-shopu), fakturačním, účetním a výrobním modulu, případně o systému pro řízení expedice a dopravy. Je-li systém pro řízení skladů součástí ERP, pak by měla být spolupráce jednotlivých modulů alespoň v základní míře zajištěna.

Zajímavé je nahlédnout na skladové operace optikou procesního řízení jako na součást firemního procesu, jehož vstupem je poptávka zákazníka a výstupem uskutečněný obchod. V tomto pojetí nese i skladový personál spoluodpovědnost za úspěch celého zákaznického procesu, a tedy veškerou svou činnost optimalizuje tak, aby rychle a účinně umožnil uspokojit zákazníkovu potřebu. To se velmi liší od tradičního funkčního pojetí skladu jako samostatné jednotky, fungující na svém vlastním skladovém písečku. Přístup typu „nám je jedno, že si to někdo objednal, my to ještě nemáme naskladněné/zaúčtované/sundané, takže to nemůžeme vydat dřív než pozítří” je eliminován v samotné podstatě procesního řízení.

Příklady integrace, které snižují náklady na řízení, eliminují nedorozumění a/nebo minimalizují administrativu:

4. Skladové operace a činnosti nad rámec běžného provozu

To je takový bonbónek navíc. V řadě firem je žádoucí ve skladu řešit specifické potřeby, které jinde neřeší nebo je řeší každý jinak. Velkou výhodou je, když vám informační systém umožní odlišné nakládání se skladovými položkami dle vámi zvolených a nastavených parametrů, které můžete v průběhu času měnit. Například:

K tomu, aby informační systém mohl uspokojivě naplnit výše uvedené informační potřeby uživatele, musí v datových strukturách postihnout parametry tohoto typu:

Specifické informační potřeby a individuální požadavky má každá firma. Dost často na ně rezignuje nebo je realizuje bez podpory informačního systému, což je škoda. Právě individuální know-how pro řešení specifických situací může přispět k dosažení konkurenční výhody před konkurenty, posílení vztahů se zákazníkem či dodavatelem nebo k významné úspoře nákladů. Informační systém by měl tuto individualitu i její vývoj v čase plně podpořit.

Protože víme, jak by měl takový informační systém vypadat, tak jsme ho naprogramovali. Můžete si o něm více přečíst zde nebo se na nás rovnou obraťte.

Umíme ale i poradit s obecným nastavením a optimalizací  firemních procesů bez ohledu na to, jaký informační systém momentálně používáte nebo jaký používat budete. V klidu se s námi spojte a uvidíme, co pro Vás můžeme udělat.

 

Ozvěte se nám, zkusíme Vám pomoci.

 

Další články:

Kontrolní hlášení DPH očima informatika

Kontrolní hlášení DPH

Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni.

Výrobní workflow, aneb procesní pohádka

Exekuce ze mzdy

Klíčové vlastnosti informačního systému z hlediska malé firmy

Všichni do cloudu? A proč?

Blog > Optimalizace skladů v obchodních a výrobních firmách

Motto:

Vaše know-how je vaše konkurenční výhoda. My se přizpůsobíme.

Co lze očekávat od IS Bílý Motýl?

Každá implementace procesního informačního systému  Bílý Motýl® je unikátní  - pro každého uživatele nastavujeme operace a procesy individuálně podle jeho specifických potřeb a požadavků. V tom spatřujeme výhodu informačního systému Bílý Motýl®, výhodu pro Vás a svou výhodu na trhu informačních systémů.

Seminář /školení Projektové řízení pro všední den 31. 8. 2017 Letní soustředění

Když se někdy začteme do článků na internetu nebo v novinách, máme dojem, že VŠECHNO je projekt. Projekty mají hvězdy showbusinessu, kuchaři, obchodníci, start-upers... Ne že by to nebylo možné - vydání desky nebo kuchařky, uvedení nového výrobku nebo firmy na trh, to všechno se skutečně jako projekt řídit může, ba dokonce by mělo. Nejsme si ale jistí, že tomu tak je - a že všichni aktéři jsou doopravdy znalí principů a metod projektového řízení a že je používají. Pro ty, kdo by skutečně chtěli o projektovém řízení něco dozvědět, jsme připravili seminář zaměřený na principy, výhody a možnosti využití projektového řízení, v návaznosti a napojení na ostatní firemní procesy.

Seminář /školení Procesní řízení pro všední den 21. 9. 2017 Podzimní příprava

Procesní řízení je nejlepší, nejpřirozenější a nejefektivnější způsob řízení firmy. Neexistuje organizace, pro kterou by nebylo vhodné. Chcete si utřídit své vědomosti o procesním řízení, dozvědět se něco nového a nahlédnout Vaši firmu zase z jiného úhlu? Procesním řízením ve firmách zabýváme už 27 let, takže teorii podáváme s ohledem na její skutečné uplatnění ve firemní praxi.

Letní konzultace: Optimalizace klíčových business procesů

Dvoudenní konzultace ke stavu firemních procesů

Seminář /školení Procesní řízení pro všední den 20. 7. 2017 Letní soustředění

Procesní řízení je nejlepší, nejpřirozenější a nejefektivnější způsob řízení firmy. Neexistuje organizace, pro kterou by nebylo vhodné. Chcete si utřídit své vědomosti o procesním řízení, dozvědět se něco nového a nahlédnout Vaši firmu zase z jiného úhlu? Procesním řízením ve firmách zabýváme už 27 let, takže teorii podáváme s ohledem na její skutečné uplatnění ve firemní praxi.

BM Servis s.r.o.Software, který se vyplatí!

ENGLISHČESKY

optimalizováno pro: Internet Explorer 7+, Mozilla Firefox 3+, Opera 10+